Smarta elmätare

Information om våra elmätare, elmätarbyte och elmätarbesök 

Elmätarna i vårt elnät är fjärravlästa och utrustade med så kallad smart teknik. Det bidrar till en säkrare drift av elnäten, och ger kunder möjlighet att vara mer aktiva i att styra sin egen elförbrukning på ett smartare sätt. 

Våra fjärravlästa elmätare kommunicerar (precis som en mobiltelefon) genom 4G-nätet. Frekvensen som används är 800 MHz och kommunikationen sker ca två gånger per dygn när mätvärdena skickas. Samtliga elmätare i vårt nät har kvartsvis mätning och följer gällande funktionskrav, dvs Energimarknadsinspektionens föreskrifter om funktionskrav för mätsystem och mätutrustning (EIFS 2019:5).

Vanliga frågor och svar om elmätare

Elmätarbesök


Ibland behöver vi besöka elmätaren hos dig. Det kan exempelvis vara om den har gått sönder, eller om vi har problem med kommunikationen till den. Mätarbyten och mätarunderhåll görs tillsammans med våra samarbetspartner ONE Nordic. 

Avisering av arbete på mätare 

Du får information om elmätarbesök antingen via sms, e-post eller brev. Vilket sätt vi tar kontakt på beror på vilka kontaktuppgifter du lämnat till oss. Gå gärna in på  Mitt Kraftringen och dubbelkolla att uppgifterna stämmer. 

Vi vill minska mängden pappersutskick för miljöns skull. Har vi digitala kontaktuppgifter till dig kommer du därför att få information om mätarbesöket antingen via e-post eller sms.  

Vanliga frågor om elmätarbesök

Tillgängliggörande av mätvärden

Från den 5 januari 2025 gäller nya krav för hur elnätsföretag ska ge kunder tillgång till sina mätvärden.

Bakgrund
Enligt Elmarknadsdirektivet ska du som elanvändare ha tillgång till dina mätvärden för att kunna anpassa din energianvändning och ha möjlighet att kunna påverka dina elkostnader.

Ny genomförandeförordning innebär förbättringar för slutkund
Under 2025 förbättras möjligheterna att få tillgång till mätvärden till följd av EU-kommissionens beslut om genomförandeförordning (EU) 2023/1162. Genomförandeförordningen och Ei:s förslag om hur den ska tillämpas innebär flera förbättringar för slutkunderna, bl.a;

  • Att det ska vara enkelt för dig som kund att få tillgång till dina mätvärden,
  • Att det ska vara enkelt och säkert för kunder att kunna ladda ner/exportera sina egna mätvärden i ett användbart format från nätföretagets internetbaserade kundportaler,
  • Att slutkunden enkelt och säkert ska kunna begära att nätföretaget ska börja alternativt sluta skicka mätvärden till ett eller flera utvalda energitjänsteföretag,
  • Att kunder enkelt ska kunna begära - och utan dröjsmål - få se vilka företag som får, eller har fått, tillgång till mätvärden och när mätvärden har laddats ner.

Förändringen kommer att medföra ändringar för samtliga parter, dvs nätföretag, elnätskund (slutkund) samt berättigad part (tex energitjänsteföretag).

Mer info om tillgängliggörande av mätvärden

Loading...
På den här sidan visar vi en inbäddad chatt. För att du ska få se chatten måste du godkänna att vi använder funktionella cookies på din dator. Klicka på knappen Cookie-inställningar för att justera inställningarna.